Valná hromada sekce automobilového průmyslu OS KOVO

autor: | Kvě 20, 2022 | Aktuality

17.5.2022 proběhlo celodenní jednání odvětvové sekce OS KOVO. Na tomto jednání bylo přítomno cca 60 předsedů základních organizací z firem napojených na automobilový průmysl v ČR. Dále pak zástupci vedení svazu OS KOVO, zástupce za zaměstnavatelský svaz – AutoSAP a jako čestný host Jaroslav Povšík – předseda odborů ze Škoda Auto.

Jednání proběhlo podle běžné agendy, která kopíruje každé oficiální jednání odborů, podobně jako jste zvyklí z našich konferencí. Vystoupení hostů bylo ale velice výživné. Zástupce svazu zaměstnavatelů Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu, zdůraznil trvající pokles výroby a prodejů automobilů. Ale ne zase tak výrazné zvýšení prodejů u automobilů s alternativním pohonem. Postesknul si nad tím, že ani to, že v části Evropy zuří válka a měli bychom mít úplně jiné starosti, Evropská unie naopak zrychluje odklon od fosilních paliv směrem k elektromobilitě. Ta ovšem bude pro většinu populace nedostupná. Postesknul si též nad tím, že velká část Evropy se snaží zajistit svým lidem dostupné energie, paliva a hlavně potraviny. Česká vlády naopak hodlá svojí nečinností „vysedět“ co nejvyšší tržní ceny všeho možného. A nehodlá ani nikterak řešit a řídit inflaci, kterou tímto může poslat do třicetiprocentních výšin i výše.

Osobní vozidla

Od ledna do konce dubna bylo vyrobeno 361.349 osobních vozidel, tj. meziročně o 20,3 procent méně. Elektrických vozidel (plně bateriových BEV a plug-in hybridních PHEV) bylo vyrobeno 36.769 ks. To odpovídá podílu na celkové výrobě ve výši 10,2 procenta. V samotném dubnu se do celkové produkce promítly dopady války na Ukrajině a pokračující krize v dodavatelsko-odběratelských řetězcích. Vyrobeno bylo 92.259 automobilů, tedy o necelou čtvrtinu méně než v dubnu 2021.

Zdroj: Tisková zpráva SAP, 18.5.2022

Z vystoupení Jardy Povšíka běhal mráz po zádech. Shrnul události od počátku „Covidu“ do současnosti v největší automobilce na našem území. Mnohé věci byly jak přes kopírák s našimi, bohužel, ale mnohonásobně větší a dražší vzhledem k velikosti továrny. Rozebral též nesmyslné jednání zelených „ekoteroristů“ na poli výroby a prodejů automobilů v Evropě, kteří jsou naprosto odtrženi od reality a požadují nesmyslně drahé úpravy spalovacích motorů až k jejich úplné likvidaci po roce 2035. Automobilky a taktéž i naše firma jsou postiženy nejen nedostatkem čipů, kovových i plastových surovin, ale nově i nedostatkem přepravních kapacit po celém světě.

Následná diskuse všech účastníků, kteří se mohli vyjádřit k situaci ve svých domovských závodech, by se dala shrnout do pár vět. Minimálně evropské trhy se řítí někam, odkud není návratu. Bohužel toto není jen důsledek Covidu a války na evropském území, ale hlavně vysokými cenami prakticky všeho a následnou neřízenou inflací. Je jen otázkou času, kdy dojdou finance na krytí odstávek a výpadků jak automobilkám, tak celému dodavatelskému řetězci.

Povšík-Melichar
Jaroslav Povšík (Předseda ŠA-MB), Ladislav Melichar (předseda Odbory Bosch)

Libor Dvořák, místopředseda OS KOVO se ve své prezentaci velmi blízce přiblížil názorům svazu zaměstnavatelů. Je vidět, že nás vše, co se nyní děje nejen ve firmách, ale v celé zemi nebude mít blízkého konce. Připomenul též, že na září se chystají protestní akce proti drahotě, pokud možno s podporou veřejnosti. Možná je to trošku pozdě. Obávám se totiž, že v této době, pokud vláda nezasáhne, nebude již značná část obyvatel prostředky na krytí základních životních potřeb.

Přečtěte si naše další články

error: Tento obsah je chráněný!