Downsizing končí, nové motory budou citelně větší, říká šéftechnik Porsche

autor: | Srp 24, 2020 | Aktuality

Po létech až absurdního zmenšování objemů motorů a počtu jejich válců se stane pravý opak, říká Frank-Steffen Walliser. A
není to z jeho hlavy, zvětšení si paradoxně opět vyžádají emisní normy.
Poslední roky se v automobilové branži nesly ve znamení downsizingu, přeplňování a elektrifikace. Výrobci těmito kroky
zareagovali na přísnější emisní limity, které nebylo možné s objemnými jednotkami splnit. Zajímavé nicméně je, že v budoucnu
nás čeká pravý opak. Objemy spalovacích agregátů a počty jejich válců opět vzrostou, uvádí Frank-Steffen Walliser, technický
šéf Porsche pro řadu 911.
Walliser říká, že norma Euro 7, která začne v Evropské unii platit v roce 2026, bude ještě větší výzvou než stávající limity. Nová
pravidla mají totiž co nejvíce eliminovat propast mezi laboratorními výsledky a spotřebou z reálného světa, navíc budou dále
minimalizovat emise oxidů dusíku. Obojí bude mít nevyhnutelně za následek omezení litrového výkonu, který za poslední léta
díky kombinaci downsizingu a přeplňování zásadně narostl. Dorazily tak extrémně maloobjemové motory, které ve skutečném
světě generují mnohem více emisí než v laboratořích a jejich emise NOx rostou.
Walliser tak říká, že doby downsizingu skončily a čeká nás to, čemu říká supersizing. Objem jednotek plnících normu Euro 7
podle něj naroste až o 20 procent, dokonce očekává, že může znamenat více šesti- a osmiválcových motorů v prodeji. A
zároveň dodává, že ani tato změna nemusí znamenat definitivní konec atmosférických jednotek, třebaže turbomotorů se již
nezbavíme. Šéftechnik Porsche předpokládá, že v nabídce značky je najdeme až do konce brzy začínající dekády, jakkoliv jde
o prognózy, která může vlivem zlepšení techniky změnit.
Cesty, jak udržet spalovací a nepřeplňované motory v prodeji jsou podle něj dvě. Jednak jde o hybridizaci, která si s
nepřeplňovanými benziny podle něj rozumí nejlépe, neboť jim přidává výkon tam, kde jim nejvíce chybí. A pak jde pochopitelně
o prodeje elektrických aut, kterými by Porsche vyvážilo odbyt vozů s konvenčními motory – Taycan nebude jediným modelem,
který pomůže zejména 911, aby mohla zůstat „svá”. V jejím případě si kvůli hmotnosti nedovede představit ani hybridizaci.
Pro konzervativní příznivce aut jsou to dobré zprávy, kterým lze věřit. Ostatně, stejně jako v minulosti emisní regulace nedávají
mnoho prostoru dělat věci jinak a Walliser je dostatečně schopný a zkušený člověk, aby věděl, jak jim půjde vyhovět nejlépe.
Jeho slova nakonec vysvětlují třeba i zprávy o tom, že Mazda vyvíjí novou zadokolkovou platformu osazenou šestiválcovými
motory. Takové motory Mazda nyní nemá a bude muset utratit spoustu peněz za jejich vývoj. S ohledem na ono přitvrzení
norem se dosud zdálo překvapivé, že Japonci míří upsizingovým směrem, šéftechnik Porsche ale vše zasazuje do správného
kontextu.
Porsche se k objemným motorům vrátilo už s novými modely Cayman a Boxster GTS, které dostaly čtyřlitrový šestiválec bez
turba. S příchodem normy Euro 7 mají možná paradoxně následovat další.

zdroj: https://www.autoforum.cz/predstaveni/downsizing-konci-nove-motory-budou-citelne-vetsi-rika-seftechnik-porsche/

Přečtěte si naše další články

error: Tento obsah je chráněný!