zdroj: Sdružení automobilového průmyslu, výběr z médií, 7.8.2020
Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
Pojďme se na to podívat obecněji s Vladimírem Rybeckým, který je šéfredaktorem serveru autotablet.cz. Ten dopad současné
krize na autoprůmysl je drtivý, například jedno dnešní číslo. Toyotě, tedy nejprodávanější značce na světě, klesl v prvním
čtvrtletí zisk meziročně skoro o 75%. I pro laika je to děsivé číslo.
Vratislav KULHÁNEK, manažer v automobilovém průmyslu, bývalý předseda představenstva Škody Auto
Ona ta čísla jsou právě ovlivněná tím, že v podstatě minimálně na 2 měsíce se zastavila výroba prakticky po celém světě, i když ty měsíce byly trošičku posunuté, a to jsou důsledky, které jsou jednoznačně katastrofální pro jakékoliv průmyslové odvětví. K tomu musíme připočítat, že se na ty 2 měsíce víceméně zastavil i obchod, protože ty prodejny se zastavily, dobíhaly některé věci. Trošičku se rozjížděl ten e-commerce, ale to o těch autech není úplně klíčová záležitost, takže když odečteme z těch 6 měsíců 2 měsíce, tak je logické, že ten propad je katastrofální a i ten rozběh poté není úplně jednoduchý, takže ty výsledky tomu poměrně odpovídají.
Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
Profesor Dudenhoffer pro Český rozhlas odhadl, že se ta branže pamatuje až za nějakých 10 let. To mi zase připadá na druhou stranu na to, že ano, byl to velký propad, jak jste o něm teď mluvil, jak jste avizoval, ale, že by se to vrátit zpátky mělo až za takhle dlouhou dobu?
Vladimír RYBECKÝ, šéfredaktor, Autotablet.cz
Já bych nebyl ani takový pesimista, ale nebyl bych ani velký optimista. Ten automobilový průmysl závisí na tom, jak bude
vypadat vůbec celá hospodářská situace, zejména nás zajímá to, co bude v Evropě. Ten automobilový průmysl není sám o
sobě ve vzduchoprázdnu a všechno závisí na tom, jak silní budou zákazníci, jak budou ochotní a schopní nakupovat. Já bych
jenom připomenul, že minimálně 2/3 kupujících nových aut, tak to jsou firmy. Ta auta si kupují jako firemní. To znamená, že
pokud bude fungovat hospodářství, budou se kupovat nová auta.
Jaroslav POVŠÍK, předseda podnikové rady, KOVO Škoda Auto
V té Evropě se zmínily evropské značky Renault, obrovské ztráty, Jaguar, Landrover, taky ve ztrátě, Fiat logicky velikánská ztráta, italská značka. Na druhou stranu, po uvolnění těch karanténních opatření se podle německého institutu začíná zotavovat německý autoprůmysl, takže třeba tohle by měl být jakýsi ukazatel. Je ten německý autoprůmysl jakýmsi semaforem, když tam svítí zelená, tak to vypadá, že by mohl svítit i jinde?
Vratislav KULHÁNEK, manažer v automobilovém průmyslu, bývalý předseda představenstva Škody Auto
Já bych k tomu doplnil ještě i opačný pohled. Pokud se podíváme na koncern PSA, ten dokázal generovat zisk. Pokud se
podíváme i na značku škoda, která nás zajímá nejvíc, tak ta dokázala jako jedna z mála značek v celé Evropě i v tom kritickém
období generovat zisk a nikoliv ztrátu. Takže ono se ukazuje, že tam, kde se vyrábí levně, tam, kde se přistupuje k těm úsporným opatřením opravdu radikálně, tak to lze. A navíc výsledky, jak třeba ve Francii nebo v Německu ovlivňuje i to, že tam
nastoupily vlády s velkým podpůrným programem pro podporu prodeje nových aut, takže především ve Francii to má velký dopad.
Jakub ŽELEZNÝ, moderátor
Poslední otázka nebo jakási předotázka k tomu, o čem jsem se bavil se svými hosty. Co by podle vás měla teď dělat Škoda
Auto, jak by se měla vyrovnat s touhle situací a jak vidíte její nejbližší budoucnost?
Vratislav KULHÁNEK, manažer v automobilovém průmyslu, bývalý předseda představenstva Škody Auto
Já si myslím, že Škoda Auto by měla pokračovat v tom, kde dnes je a pokračovat v těch skvělých výsledcích a v té skvělé práci,
kterou odvádí, jak její vedení, tak všichni dělníci a konstruktéři, takže já si myslím, že do tak fungujícího organismu, jako je
značka Škoda, zvlášť když se podíváme na celkové výsledky celého koncernu, tak by bylo naprosto nesmyslné a neodpovědné
zasahovat a jakýmkoliv způsobem tam cokoliv měnit proti tomu, co je dnes.