Zamyšlení
Snad naposledy se vyjádřím ke kauze, která již delší dobu bouří odborové vody a znepříjemňuje život mnoha lidem. Nejenom v Bosch Diesel, ale i napříč celou republikou. Jen tedy doplním. Kauzu od prosince minulého roku šetří policie ČR – odbor hospodářské kriminality za dozoru státního zástupce. Je na nich, zda se jim podaří vnést světlo do případu a následně někoho obvinit a odsoudit. Dotčení a poškození mohou tedy pouze vyčkávat příchodu spravedlnosti. To je rovina trestně právní. Věc má, ale i druhou rovinu – morální. Bohužel, ale při absolutní absenci morálního smýšlení u části staronového výboru KOVO II. neočekávám velkých změn, naopak se dá očekávat návrat před rok 2018. Přísaháním na zdraví svých dětí, či vyvoláváním duchů se činy ospravedlnit nedají. Snad doma ani nemají zrcadlo, protože by se sami sobě nemohli koukat do očí. Nazval bych to morálním dnem neboli ztrátou morálního kreditu. Jakou váhu má slovo takového člověka? Váha slova je nicotná a v případě, že se toto týká zástupce zaměstnanců, tak je to velice smutné a pro fungování odborů velice nebezpečné. Nicméně budu respektovat výsledek voleb a přání delegátů konference KOVO II.
Kolektivní vyjednávání
Na pátek 1.října je naplánován začátek kolektivního vyjednávání. Odbory musí ze zákona předkládat zaměstnavateli společný návrh. Předseda Odborů Bosch oslovil ZO KOVO II. a ZO Unios s naplánováním společného termínu (15. září) všech tří VZO odborových organizací působících v Bosch Diesel. Výstupem by měl být společný návrh a požadavky do kolektivního vyjednávání, který bude následně předán zaměstnavateli.
Úsek MFR
Složité situaci ve výrobě budeme čelit v tomto pololetí zejména kvůli nedostatku čipů a různých materiálů (např. bronzu), které významně ovlivňují výrobu našich dodavatelů, ale i zákazníků. Přesto příští rok očekáváme produkci na přibližně stejné úrovni jako letos. Důrazně jsme vedení úseku upozornili na nepříliš zdařené naplánování dovolené na letošní léto. Čerpání dovolené provázely problémy, se kterými se naši zaměstnanci sice vypořádali, ale odbory zdůraznily, že takováto situace se příště nesmí opakovat. Stejně tak jsme již tradičně, jako při každé předchozí schůzce upozornili na to, že budeme požadovat, aby si zaměstnanci mohli užívat volno mezi svátky s rodinou. A ne pobíhat po továrně a dohánět něco, co jsme nestihli, jelikož někteří pracovníci si neuvědomili, že letos budou opět Vánoce. Vlivem automatizace v rámci výroby na obrábění Railu budeme moci využít čtyři pracovníky pro výrobu důležitého produktu GI Rail. Na PCV pro příští rok očekáváme výrobu na o něco vyšší úrovni jako letos. Tento produkt se používá do automobilů vyšších tříd, které jako jediné mají u našich zákazníků prioritní výrobu, a proto tato výroba, jako jediná, nebyla ovlivněna nedostatkem polovodičů na trhu.
Kontrolní den stavby I./38 – sjezd Pávov
Odbory BOSCH se zúčastnili třetího kontrolního dne na ŘSD. Jelikož jsme během schůzky upozornili na možnou kolizi v termín plánu zhotovitele (z důvodu přeložení vysokotlakého plynovodu), zúčastnili jsme se následně kontrolního dne přímo na staveništi protihlukové stěny a sjezdu na přivaděč. Zde jsme obdrželi příslib od zástupce zhotovitele stavby, že pokud nezasáhne vyšší moc, bude sjezd z Pávova (i nájezd) otevřen do zkušebního provozu 15. 11. 2021.
Chybí nejen čipy
Co se děje se světovou ekonomikou? To nevíme. Projevuje se však nedostatek všeho (kromě lidské hlouposti). Nejsou auta, není stavební materiál, je nedostatek lidí ochotných pracovat. Chybí ocel, bronz, plastový granulát… Vesty, které jsme objednali v dubnu nejsou ještě v září. Jediné, čeho je aktuálně dostatek jsou roušky a respirátory. Děti nesmí zpívat, dospělí nemohou tančit… no takhle jsme si život v 21. století opravdu nepředstavovali.